מהו איטום יסודות?

מערכת שורש  כג אב, תשפ  8/13/2020

מהו איטום יסודות הבנין ולמה הוא חשוב כל כך?
.......................

מהו איטום יסודות?

צילום: פוטוליה

בעיות באיטום המבנה למים הן דבר נפוץ ומוכר יחסית, וכולנו מכירים את הסדקים הנוצרים בקירות הבית או הבניין כמה שנים לאחר שהוא עובר צביעה ושיפוץ. עם זאת, ישנם סוגים פחות מוכרים ובמקרים רבים יותר חמורים של סדקים ובעיות איטום, כאלו אשר עלולים לסכן את המבנה כולו ומצריכים עבודת איטום ושיפוץ מקצועית ומורכבת יותר. דוגמה טובה לכך היא בעיות באיטום היסודות – במה בדיוק מדובר, כיצד ניתן לזהות מקרה מסוג זה ומהן הפעולות הנדרשות לצורך התמודדות עם הבעיה?

הגנה על אחד החלקים החשובים ביותר במבנה מפני חדירת מים – איטום יסודות

איטום יסודות (אליו מתייחסים במקומות מסוימים גם כאיטום מעטפת המבנה), כשמו כן הוא – מדובר באיטום מתחת לפני השטח של היסודות של המבנה, איטום המגן עליהם מפני חדירה והצטברות של מים אשר עלולים להזיק ליסודות לאורך זמן. מאחר והיסודות חשובים ביותר לשמירה על יציבות המבנה, שחיקתם לאורך זמן עלולה להיות מסוכנת ביותר ויש לטפל בה בהקדם האפשרי.

בעיות באיטום יסודות ומעטפת המבנה מתגלים במקרים שונים כאשר עבודת האיטום שבוצעה במקור, במהלך הבנייה, על ידי הקבלן, נעשתה בצורה לא מקצועית מספיק. במקרים אחרים מדובר בשחיקה מתמשכת לאורך זמן רב, ובמקרים נדירים יותר (למרות שקיימים גם כן בארץ) קבלן הביצוע כלל לא דאג לאיטום היסודות, אז מדובר בעבודה רשלנית של ממש ובבעיה רצינית אליה יש לתת את הדעת.

כיצד מזהים בעיות איטום ביסודות ומה מומלץ לעשות?

כיצד נוכל לזהות מקרים בהם קיימת בעיה של איטום יסודות המבנה? סימנים שיכולים להעיד על כך הם הופעה של סדקים בקירות הפנימיים, מעט מעל לגובה הרצפה, כמו גם היווצרות של סדקים ונפילת חלקי טיח, הן בחלק הפנימי של המבנה והן בקירות החיצוניים, באזור הסמוך יחסית לקרקע.

במקרים רבים אחרים מתגלות בעיות באיטום היסודות על ידי אנשי מקצוע מעולם האיטום, הנקראים למבנה כלשהו על מנת לבצע בדיקה יסודית של מערכת האיטום. בדיקות אלו מוזמנות פעמים רבות על ידי דיירים החוששים למצב הבניין או הבית בו הם מתגוררים, אך מומלץ לבצע בדיקה שכזו אחת לתקופה מסוימת, בעיקר כאשר מדובר במבנים ישנים יחסית. אנשי האיטום יוכלו כמובן לאבחן בעיות באיטום היסודות בצורה מקצועית ומדויקת, ולייעץ בנוגע לדרכי הטיפול הרצויות.

ומהן אותן דרכי טיפול? ובכן, חשוב להבין כי גם אם התגלו בעיות באיטום היסודות במבנה קיים – לא מאוחר מדי על מנת לפעול ולתקן את המצב. מאחר ומדובר באזור בלתי נגיש הנמצא מתחת לפני הקרקע, פעולות התיקון והאיטום יכללו לרוב עבודות הכרוכות בפירוק מסוים של תשתיות – פירוק של חלקים מהקיר, עקירת משטחי ריצוף, ביצוע של חפירות וכו'. כמובן שלאחר ביצוע התיקון של מערכת האיטום של היסודות, הכל יוחזר למקומו על ידי אנשי המקצוע. אך הפירוק חייב להתבצע על מנת להגיע לאזורים בהם קיימת בעיה באיטום ולתקן אותה באמצעות הזרקת חומר איטום ייעודי, ולאחר מכן תיקון מחדש של שכבת הבטון המגנה על מערכת האיטום עצמה. כשמדובר ביסודות – לא משחקים!...

למידע נוסף הכנסו לאתר איטום פז המבצעת במקצועיות מגוון עבודות בתחום האיטום

https://itumpaz.co.il/